Arpad Paszkany spunea zilele trecute că investiția sa totală în CFR Cluj a ajuns să depășească în clipa de față impresionanta sumă de 70 de milioane de euro.
Dar a devenit clubul clujean o afacere profitabilă pentru patronul său? Este CFR în clipa de față un business care să genereze profit, după o asemenea investiție? Și la ce valoare de piață a ajuns clubul care a câștigat în aceast an Cupa și campionatul?
ProSport a apelat la niște specialiști în audit și a încercat să răspundă la aceste întrebări.
Așa cum am procedat în urmă cu un an și cu brandul Steaua, a cărui valoare a fost calculată în jurul sumei de 40 de milioane de euro, ProSport a estimat, pentru început, valoarea totală a activelor clubului, adică a tuturor proprietăților: lotul de jucători, bunuri, infrastructură și așa mai departe. Apoi s-a simulat capacitatea clubului de a genera profit, după care au urmat criteriile pe baza cărora a fost calculată puterea brandului. Conform celor spuse de specialiștii în audit, valoarea brandului dă un procent care se va înmulți cu valoarea efectivă a clubului și astfel se ajunge la valoarea de piață.
1 VALOAREA ACTIVELOR CLUBULUI
Lot jucători: 28.600.000 euro Infrastructură (tribune, instalație nocturnă, tabelă marcaj, gazon, vestiare, parcare 1.000 de locuri, etc): 20.000.000 euro Parc auto: (autocare plus autoturisme): 1.000.000 euro Site internet: 14.000 euro Echipele secundare, juniori, copii etc: 500.000 euro TOTAL: 50.115.000 euro
Aceasta este valoarea totală a activelor. Potrivit specialiștilor care evaluează branduri și studii de audit, aceasta se înmulțește cu un coeficient, care poate mări, dar și diminua valoarea
Conform estimărilor de audit, brandul CFR Cluj valorează la ora actuală cu cel puțin 15 milioane mai mult decât Steaua
Specialiștii în branduri spun că venirea la echipă a unui nume cu greutate ar spori valoarea clubului cu aproximativ 10-15%
2 CAPACITATEA SOCIETATII DE A GENERA PROFIT
VENITURI: Drepturi TV din Liga I: 3,2 milioane euro Participare în Liga Campionilor (bani de la UEFA plus vânzări bilete): 8 milioane euro Încasări de la sponsori: 2.000.000 euro Bilete Liga I: 800.000 euro Merchandising: 500.000 euro Încasări în urma jucătorilor vânduți sau împrumutați în ultimul an: 7.000.000 euro
TOTAL: 21,5 milioane euro
CHELTUIELI Cheltuieli cu salarii jucători plus staff: 4,5 milioane euro Prime de titlu: 1.000.000 euro Prime pentru Cupa Românei: 300.000 euro Prime de joc: 900.000 euro Jucători aduși în ultimul an: Bud 1.000.000 euro, Batin 50.000 euro Cheltuieli pentru transferuri în această vară: 8 milioane euro Alte cheltuieli (cantonamente, deplasări, întreținere): 1,5 milioane de euro
TOTAL: 17,2 milioane euro
3 VALOAREA BRANDULUI
Puterea brandului: aici, CFR nu este foarte avantajată, fiind un brand în plină dezvoltare și nu unul consacrat, cu tradiție pe piață. Stabilitatea: poate fi considerată un punct forte, dar numai în ultimii trei-patru ani, neavând vechime Leadership: CFR este un lider, din punctul de vedere al performanțelor. Ca număr de suporteri, nu este una dintre echipele cu cel mai mare număr de suporteri Tendința profitului: tendința de a genera profit nu este una certă decât în anii când CFR joacă în grupele UCL Aria geografică: este unul din punctele slabe, CFR nefiind la fel de populară în restul țării, așa cum este în Ardeal Protecția brandului: aici, clubul este asigurat, având numele înregistrat și toate drepturile de copyright
CONCLUZIE: valoarea brandului adaugă un plus de 8-10% valorii totale a clubului
4 VALOAREA TOTALA DE PIATA
Conform acestor calcule, valoarea activelor ar trebui cuantificată cu aproximativ 10%, plusul dat de valoarea brandului și de capacitatea de a genera profit. Ceea ce ar însemna că valoarea actuală de piață a clubului CFR Cluj este de 55.000.000 euro
TOPUL FORBES AL CELOR MAI SCUMPE CLUBURI DIN LUME
1. Manchester United 1,835 2. Real Madrid 1,323 3. Arsenal 1,181 4. FC Barcelona 1,000 5. Bayern München 990 6. Liverpool 822 7. AC Milan 800 8. Juventus 656 9. Chelsea 646 10. Inter 413 11. Schalke 04 384 12. Tottenham 372 13. Olimpic Lyon 333 14. Hamburger SV 329 15. AS Roma 308 16. Werder Bremen 274 17. Marseille 262 18. Borusia Dortmund 261 19. Manchester City 258 20. Newcastle United 198
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER